Test IELTS Reading – jak zrozumieć różne typy pytań

Data ostatniej aktualizacji: 22.07.2024

Tym razem chcemy przedstawić przegląd różnych typów pytań IELTS Reading, wyposażając Cię w wiedzę niezbędną do radzenia sobie z nimi i zwiększenia pewności siebie podczas egzaminu.

W teście IELTS Reading możesz spotkać się z różnymi typami pytań.  Ważne jest, aby zapoznać się z nimi, aby uniknąć niespodzianek podczas rozwiązywania testu.

Spis treści:

  1. Identyfikacja
  2. Wybór wielokrotny
  3. Dopasowywanie

Ten artykuł przeczytasz w 6 minut.

Identyfikacja

a) Prawda, Fałsz lub Nie podano

Ten typ pytań dotyczy informacji faktycznych w tekście.  Podane stwierdzenia mogą być prawdziwe (gdy artykuł to potwierdza), fałszywe (gdy artykuł temu zaprzecza) lub nie podane (gdy w artykule nie ma dowodów na to, czy jest to prawda, czy fałsz).  Odpowiedzi zazwyczaj pojawiają się w kolejności w tekście.  

Questions 1-5

Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 1? 

In boxes 1-5 on your answer sheet, write

TRUE if the statement agrees with the information 

FALSE if the statement contradicts the information 

NOT GIVEN if there is no information on this

1. Second language acquisition was not encouraged at primary school.

2. More children in urban areas were bilingual compared to rural areas.

3. Etc

b) Tak, Nie lub Nie podano

Ten rodzaj pytań jest bardzo podobny do pytań Prawda, Fałsz i Nie podano, ale różnica polega na tym, że stwierdzenia dotyczą raczej opinii autora artykułu niż faktów. Te odpowiedzi również zwykle pojawiają się w kolejności w artykule.

Questions 6-10

Do the following statements agree with the claims of the writing in Reading Passage 1? 

In boxes 6-10 on your answer sheet, write 

YES if the statement agrees with the claims of the writer 

NO if the statement contradicts the claims of the writer 

NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this  

6     Learning a second language is good for children from monocultures. 

7     Learning 3 languages at school does not have a negative effect on personality. 

8     etc.

Wybór wielokrotny

a) Pojedyncza odpowiedź

Jest to często używany typ zadania, w którym wybierasz jedną opcję z listy 4, aby odpowiedzieć na pytanie lub dokończyć zdanie. 

Questions 11-13  

Choose the correct letter, A, B, C or D.

Write the correct letter in boxes 33-35 on your answer sheet. 

11     Why might parents be reluctant to let their children learn a third language? 

          A   they are worried about the negative effect on their first language 

          B   it takes too much time away from core subjects 

          C   their speech might develop more slowly 

          D   the added cost of lessons 

12     Etc. 

b) Wiele odpowiedzi

W tym konkretnym przypadku często trzeba wybrać dwie lub trzy odpowiedzi z listy opcji.  Lista, z której wybierasz, zwykle zawiera więcej niż 4 opcje.  Podczas gdy odpowiedzi wielokrotnego wyboru pojawiają się w kolejności w artykule, opcje mogą być wyświetlane w kolejności mieszanej.  

Questions 11-12  

Choose TWO letters, A-E  

Write the correct letter in boxes 11-12 on your answer sheet.  

Which TWO of the following are reasons why parents are reluctant to let their children learn a third language? 

          A   They are worried about the negative effect on their first language. 

          B   It takes too much time away from core subjects. 

          C   Their speech might develop more slowly. 

          D   The added cost of lessons. 

          E    It can create additional stress for the learners. 

Dopasowywanie

a) Nagłówki

Artykuły w teście czytania IELTS są podzielone na akapity lub sekcje. W tym zadaniu nagłówki zostały usunięte i przedstawione w pomieszanej kolejności. Pojawiają się także dodatkowe nagłówki, które nie pasują do żadnego z akapitów lub sekcji. Gdy artykuł jest podzielony na sekcje, często w każdej z nich znajduje się wiele akapitów. Nagłówki podsumowują główny punkt lub ideę w akapicie lub sekcji.

Questions 14-18

Reading Passage 2 has 5 paragraphs, A-E. 

Choose the correct heading for each paragraph from the list of headings below. 

Write the correct number, i-vii, in boxes 14-18 on your answer sheet.         

List of Headings  

            I  An increasing acceptance of mobile phone use in classrooms 

            II Stumbling blocks for teachers 

           III Not a completely unusual approach 

           IV  Adapting to change 

            V Research uncovers unusual findings 

           VI A radical transformation on the horizon 

          VII Parents and teachers on the same page  

          14   Paragraph A 

          15   Paragraph B 

          16   Paragraph C 

          17   Paragraph D 

          18   Paragraph E 

b) Lokalizowanie informacji w akapitach

Jest to podobne do dopasowywania nagłówków, ale zamiast streszczać akapit, stwierdzenia są konkretnymi elementami, które można w nim znaleźć.  Odpowiedzi znajdują się w mieszanej kolejności w artykule.

          Questions 19-23

          Reading Passage 2 has five paragraphs, A-E.  

          Which paragraph contains the following information? 

          Write the correct letter, A-E, in boxes 19-23 on your answer sheet.

           19    an explanation of the benefits of mobile phones in classrooms 

          20    a rejected proposal about mobile phone use by students 

          21    a suggestion of how future classrooms can be run 

          22    an example of some of the drawbacks of technology for students 

          23    a reference to the new job opportunities that would be created

c) Stwierdzenia dotyczące osób lub rzeczy

W tego typu pytaniach zazwyczaj prosi się o dopasowanie listy stwierdzeń do listy osób.  Czasami stwierdzenia mogą odnosić się do konkretnych przedmiotów, które nie są ludźmi (np. miejsca, nazwy książek itp.).  Odpowiedzi można znaleźć w różnej kolejności w tekście.  Należy również pamiętać, że może istnieć instrukcja wskazująca, że można użyć tej samej litery więcej niż raz (np. jedna osoba może być użyta do dopasowania więcej niż jednego stwierdzenia).

          Look at the following statements (Questions 24-27) and the list of researchers below. 

          Match each statement with the correct researcher, A-C.   

          Write the correct letter, A-C, in boxes 24-27 on your answer sheet.  

          NB   You may use any letter more than once.  

          24   Flooding in the last decade has increased in frequency. 

          25   Prolonged drought was as common in the last millennium as now. 

          26   The accuracy of weather measuring instruments needs to be reviewed. 

          27   Rainfall intensity in tropical zones has weakened.  

List of Researchers   

          A      John Smith 

          B      Sally Brown 

          C      Sarah George 

d) Końcówki zdań 

W tego typu zadaniach użytkownik otrzymuje niekompletne zdania, w których podana jest tylko pierwsza połowa.  Aby uzupełnić zdania, musisz użyć opcji wielokrotnego wyboru, które są końcową częścią zdań.  Na pytania nie można odpowiedzieć po prostu dopasowując właściwą gramatykę, ponieważ wszystkie opcje są gramatycznie takie same.

Questions 28-31  

Complete each sentence with the correct ending, A-D below.  

Write the correct letter, A-D, in boxes 28-31 on your answer sheet.  

          28     In the more tropical regions, climate change 

          29     The drier region of the country 

          30     The national authority’s response

          31     The increased hydropower input to the national network 

e) Klasyfikacja 

Klasyfikując listę stwierdzeń, musisz dopasować je do konkretnej grupy lub działu, do którego należą.  Odpowiedzi są zwykle w kolejności mieszanej i możliwe jest użycie danej opcji więcej niż raz.  Czasami wybór może mieć miejsce, gdy coś należy do dwóch kategorii. 

Questions 32-35 

  Classify the following statements as referring to  

        A     Australian primary schools 

          B     Australian secondary schools 

          C     Both Australian primary and secondary schools  

Write the correct letter, A, B, C or D, in boxes 32-35 on your answer sheet.  

          32   The use of collaborative tasks among students was useful. 

          33   Visual material for demonstrations helped to have more participation. 

          34   Peer correction was mostly met with positive responses. 

          35   Printed lesson material was deemed to be more valuable.

Sprawdź także: Test IELTS Listening: Wskazówki budowania zasobu słownictwa